De verteltas
De eerste activiteit is speciaal voorzien voor het eerste leerjaar, een verteltas. Kinderen nemen de tas (met kinderboek) mee naar huis en doen, samen met mama en papa, activiteiten rond het boek ‘Een huis voor Harry’ van Leo Timmers. Ze schrijven het woord huis, doen rekenspelletjes met vlinder Vera en werken aan hun fijne motoriek door een huisje te maken met strijkkralen. Dit zorgt er niet alleen voor dat er thuis kan geoefend worden op schoolse activiteiten, maar ook dat een boek beleefd word, samen met de ouders.
Een mindmap
Activiteit 2 is voorzien voor de tweede en derde graad. De leerlingen maken een eenvoudige mindmap over een gelezen boek. De mindmap heeft vier takken en leerlingen moeten, na het lezen van het boek, de vier takken kunnen aanvullen.
Vier op een rij
Vier op een rij is de volgende activiteit, ook voorzien voor de tweede en derde graad. De leerlingen krijgen een spelrooster mee van 16 vakjes. In deze vakjes staan ideeën voor boeken om te lezen. Als de leerlingen een boek gelezen hebben, kunnen ze een vlaggetje invullen. De leerkracht hangt deze vlaggetjes dan aan een slinger in de klas. Deze slinger kan dan een inspiratiebron zijn voor andere leerlingen. Bij de activiteit kan u ook kaarten vinden waar voor elk van de 16 vakjes een drietal inspiratieboeken te vinden zijn. Uiteindelijk is het de bedoeling dat leerlingen 4 op een rij krijgen. De achterliggende bedoeling hiervan is dat leerlingen hun blik verruimen over boeken en ook eens naar boek grijpen waar ze normaal gesproken niet naar zouden nemen.
Het Datecafé
De vierde activiteit die ik uitwerkte is een datecafé. De boeken die hiervoor gebruikt zijn voor de derde graad. Ik merkte dat leerlingen vaak kiezen aan de hand van de kaft of dikte van een boek. Met deze opdracht kiezen leerlingen voor de inhoud van een boek. Ze kiezen uit vier uitspraken die hen het meest aanspreekt en kijken dan welk boek het best bij hen past.
Hoe ben je een goede vriend
De vijfde en laatste activiteit is er eentje die werkt rond het thema van de jeugdboekenmaand 2019, vrienden. Deze opdracht kan voor elke leeftijd, zelfs kleuters kunnen ermee aan de slag. In het midden van een groot pamflet schrijft de leerkracht ‘een goede vriend is…’. Leerlingen vullen deze zin dan aan met een zin uit een gelezen boek. Dit pamflet kan een heel jaar lang aangevuld worden. Geen inspiratie voor een goed boek? Dan kunnen leerlingen op het pamflet gaan kijken en zo lezen welk boek hen aan zou kunnen spreken.